artikkelit
hifiharrastaja:
Mikko Kangasvuori
Julkaistu:
Hifimaailma 2/2014
hifiharrastaja
Mikko Kangasvuori
Teksti ja kuvat: Jussi Arvio
Estradi vapaa. ?Modernin vetonupin hytin
akustiikka ei ole aivan kauhea, joten ajon aikana olen
todellinen radion suurkuluttaja?.
Ohjelmatarjonnassa painopiste on laadussa, ei
taustamölinässä. ?Kahvia??
?Kiitos mielelläni?, vastaan. Hellasäröä ei ole, ja niinpä suurehko olohuone mahdollistaa niin elokuvaelämykset
kuin laatuäänenkin, toki molemmat omina järjestelminä.
Tiedustelen harrastuksen painopisteitä ja luonnetta. Käy hyvin nopeasti selväksi, että myös työaika hyödynnetään järkevästi. Pöydässä ei vallitse
28
hiljaisuus vaan leppoisa puheensorina, joka virtaa aina
1960-luvulle saakka. Koska. Vaikka työ ajattaa miestä viikossa huimat 4500 kilometriä pitkin maita ja mantuja, on kotona vastapainoksi hulppeat mahdollisuudet harrastaa
musiikin kuuntelua. Syksyn väreihin pukeutunut
luonto ja auringon talvea kohti kylmenevä keila
saavat hymyn kasvoille. Ojennan perinteiset tuliaiset, kahvipaketin ja
pikkusuolaiset ja suomalaiseen tapaan koen häpeää
siitä, että tunkeudun toisen arkeen. Nyt
kuitenkin takaisin perjantai-iltapäivään ja sen antiin.
Raskaan työn vastapaino
Työkseen raskasta rekkaa kuljettava Mikko on onnellisessa asemassa. Näillä
kohdin viihtyisi pidempäänkin.
Turinoita ja sattumia
On syksyinen perjantai, kun ajelen kohti Oripään
piskuista kuntaa. Pöydän ääressä istuu tässä vaiheessa kolmen miehen seurue. Aiheet vaeltavat laidasta laitaan,
mutta sivuavat kaiken aikaa sekä hifiä että musiikkia.
Tämä päivä on omituisten ja onnekkaiden sattumien lopputulos, joista joskus kenties kuullaan lisää. Vaikka ajomatka ei ollut
pitkä tai rasittava, on se aika päivästä, jolloin elimistö
ilmaisee kofeiinitarpeensa.
Kahvipaahdon tuoksuisessa hetkessä kaivan esiin
paperivihkoni ja kynän, ihan varmuuden vuoksi. Vielä mitä, lupsakka isäntä ottaa taakan käsistäni ja johdattelee pienen ja viehättävän omakotitalon keittiöön. Ylen Ykkönen ja muut laatukanavat tekevät pitkistä siirtymistä helpompia. Isännän ja itseni lisäksi tuo kolmas on hifimaailman elävä legenda Jarmo Ohvo. Vai johtuuko hymy
kenties siitä, että hetken kuluttua saan kuulla
erityislaatuista musiikkilaitteistoa hyvässä
seurassa?
PERILLÄ vierasta tervehtii Mikko Kangasvuori, illan
isäntä
Rakenteen hienous on kuitenkin
pinnan alla, jossa jo pajalla tiukoin toleranssein säädetyt magneettivuot mahdollistavat 1/3 pinta-alasta diskantille, kun taas suurempi pinta loihtii muun taajuusalueen. Lisääntyneen tehon tuomaa lämpökuormaa hillitään sisäisillä, lämpöohjatuilla flekteillä. Referenssejä etsitään elävästä musiikista. Ei ainakaan lämmitystä varten.
1
2
Linjatason etuvahvistin on malliltaan Illusion Line,
1990-luvulla synnytetty, kaukokäskettävä täysputkipeli. Kuudentoista putken, kaksoismonorakenteen ja täydellisen rasiasovituksen kanssa ollaan heittämällä superraskaassa sarjassa
kansainvälisenkin mittapuun mukaan.
Viimeksi mainittuun palataan varmasti myöhemmin, vaikka vesi varmasti herahtikin jo useamman lukijan kielelle.
1 Ohvon tuore
putki-RIAA aiheutti
akuutin tarpeen
tarrata kahvoista.
2 Toisen kanavan
OTL ja 300 wattia
vääntövoimaa.
29. Miehen mittaiset ja vähän miestä leveämmät paneelit tervehtivät tulijaa ensimmäiseksi. Tämän on Jarmo itse käynyt valmistajalla varmistamassa, kun hän suunnitteli
Illusion-tuotemerkillä mytäviä vahvistimia. Kyseiset yksilöt ovat olleet alun perin erään alan tunnetun kotimaisen vaikuttajan omistuksessa ja siirtyneet sieltä
Mikolle.
Kaiuttimien rakenne on periaatteessa magnetostaattinen yksitie. Livemäisyys ja tarkka tilantoisto ovat tärkeässä asemassa?, kertoo isäntä omista mieltymyksistään. Lisäksi vahvistimet on korotettu lattiasta
pienillä telineillä, joiden ansiosta ilman läpivirtaus tehostuu entisestään. Syykin selviää nopeasti.
Noin 40-neliöisen olohuoneen ovelta tultaessa oikealla puolella on järjestelmä, joka ei jätä kylmäksi ?
monessakin mielessä. Perinteinen passiivisuodin puuttuu siten kokonaan signaalitieltä, ja lopputulos on hyvin lähellä
ideaalia linjasäteilijää.
Kaiutinkuorma on toteutuksesta johtuen melko
helppo ja tasainen, eikä koko taajuuskaistalla esiintyvä
2,6 ohmin matala impedanssi aiheuta sopivalla sovituksella mitään ongelmia. Moottoroidun askelvaimentimen
voimakkuussäätimessä hohkaa oranssi led, joka osoittaa säätimen asennon.
Kaukosäädin on sekin oma lukunsa. Kiitos siitä kuuluu osittain hyvälle ystävälle Risto Hytöselle, joka toimii Kansallisoopperan näyttämömestarina.?
Putkia ja paneelikaiuttimia
Siirrymme kahvin nautittuamme kuunteluhuoneeseen, jonne meidät johdattelee Mikon sijaan Jarmo
Ohvo. Kapeakasvoinen, etukahvoin varustettu laite
muistuttaa Illusion DAC 2 -muunninta, mutta on sitä
selvästi suurempi. ?Erityisesti oopperassa tulee vierailtua melko säännöllisesti. Siksi onkin
helppo ymmärtää vastaus, kun kysyn, miten kuuntelu jakautuu eri äänilähteiden välillä: ?80 % vinyyli,
20 % cd ja 120 % radio?. Jarmon 1990-luvun alussa maahantuomat Yankee FPR 72 mk2 -dipolit ovat harvinainen näky maailmalla ja sitäkin harvinaisempi Suomessa. Tässä vaiheessa voidaan paljastaa, että Mikon
hyllyssä, kauniisti linjaetusen vieressä poseeraa uunituoreen riaa-korjaimen esituotantoversio. Päätevahvistimet ovat alkuperäisistä 100 watin Illusion OTL -päätteistä 300-wattisiksi päivitetyt
versiot.
Julmat 6C33EB-pääteputket kansoittavat kookkaiden vahvistimien päälliset sotilaallisessa linjassa kuin
joukko terrakottasotureita. Tuotannolliset seikat, kapellimestarin tuoma ote ja huippusuorituksiin yltävä orkesteri ansaitsevat tulla kuulluiksi ja ymmärretyiksi.
?Musiikin täytyy toimia kokonaisuutena ja tarjota
elämyksiä. Suunnittelija
itse olisi tuskin kuitenkaan tullut paikalle ilman tuoreempaa syytä. Suurin teollisuuspainikkein ja metallirunkoisena se muistuttaa
vanhempia Mark Levinsonin vastaavia. Kaikkiruokaisuus on tärkeää, mutta eniten soittoaikaa saavat klassinen musiikki ja blues.
Vasta kotioloissa on Mikon mukaan mahdollisuus
keskittyä musiikin hienompiin nyansseihin. Niinpä ei
ole yllätys, että Oripäässä on Ohvon tuotantoa laajemminkin. hifiharrastaja
tie vie monesti myös länsinaapuriimme Ruotsiin, on
sekin puoli kanavatarjonnasta tuttua. Jo tuolloin
Jarmo ymmärsi, että käyttöliittymän täytyy olla selkeä, mekaanisesti luotettava ja olla muutenkin tuotteen imagon kanssa linjassa.
Muuta kotimaista varustusta löytyy niin ikään Ohvon
Jovox-väli- ja kaiutinkaapeleina ja Illusion-virtasuodattimina, joita majailee lattialla useampiakin. Illan aikana kävi selväksi, miksi
kuuntelutilaan on asennettu ilmalämpöpumppu
Missä olenkaan
kuullut vastaavaa avaruutta samasta esityksestä. Ääni ulottuu kauas
kaiutinlinjan taakse. Ja kun sanon viritetty, todella tarkoitan sitä.
Ohvon riaa mahdollistaa vain yhden oton. Huomaa 2-kanavasetin veikeä
kuuntelutuoli kuvassa oikealla.
30
Mikko Kangasvuori
Viritetty viihdekeskus
Ensimmäiset musiikkinäytteet nautitaan kuitenkin
cd:ltä. Suuret kaiuttimet heräävät eloon, ja
huone täyttyy Ladysmith Black Mambazon voimasta.
Ääni on suuri ja lempeä, jäsentynyt ja helppo. Ääni on silkinpehmeä ja syvä, vaivaton ja ennen kaikkea häiriötön. Jo tilausvaiheessa laite näet optimoidaan valmistajansa toimesta
asiakkaan toivomalle rasialle, vaikka toki arvoja voidaan myöhemminkin muuttaa sisäisistä dip-kytkimistä. Jos tila ei aukea
niin leveys-, syvyys- kuin korkeussuunnissa, ei vika
ole äänitteessä.
Muutaman muun diginäytteen jälkeen pääsemme
itse asiaan. Oma osansa on toki Jarmon riaa-korjaimella ja Mikon reippaankokoisella
kuunteluhuoneella. Ratkaisu on
täysin tietoinen, eräänlainen kannanotto. Tavoite on vaatimattomasti täydellinen asiakastyytyväisyys ja halu osoittaa, että yhä edelleen lp-levyiltä
löytyy se paras lopputulos, kunhan äänilähde on riittävän hyvä sen sieltä kaivamaan.. Tunnustan pienen kateuden piston pinoa
katsoessani.
Tuokiota myöhemmin saan todeta omin korvin,
kuinka vinyylimestari Rae Santun tappiinsa virittämä
Oracle Delphi mkIV, dempattu SME 5 -varsi ja Benzin
?sininen. Jarmo kaivaa alumiinisalkusta ovela hymy
kasvoillaan pinon minttukuntoisia merkkivinyylejä.
Joukossa on Opus 3:sta, Sheffield Labin suorakaiverruksia ja muuta namia alkuperäispainoksina. (Die Fledermaus, DG, Carlos Kleiber) jäsentyy asiallisesti ja paljastaa suuren paneelikaiuttimen charmin akustisen ympäristön luojana. Kokonaisuus on kuitenkin kuin
nauttisi herkkupaloja alkuruokapöydästä.
Myös hifipiireistä tuttu Straussin ?Lepakko-ooppera. Kaiuttimilla on totisesti tilaa
hengittää, sillä etuseinään on arvioni mukaan useampi metri, taakse vieläkin enemmän.
Ei jää epäselväksi, mille äänilähteelle Mikon setti on
viritetty. Dynamiikkaakin löytyy tyydyttävästi, mutta painopiste on
muualla. Kuunteluväsymystä vältetään viimeiseen
saakka.
Stevie Ray Vaughan tarjoilee blues-konserttia suurella sielulla mutta hieman totuttua seesteisemmin.
Toisaalta cd:n pohjakohina lähes katoaa Illusionin ja
Yankeen käsittelyssä. Hopeisia työkseen raksuttava Esotericin DV50moninormisoitin pyöräyttää tuttuja, mukaan tarttuneita näytteitä. Aivan niin, eräässä hämeenlinnalaisessa kuunteluhuoneessa vain hetki sitten. hifiharrastaja
Kuvakulttuurin
kehto, ääntä unohtamatta. Myös jo
hopeakiekkona kuultu Stevie Ray löytyy mustana
muovina. Levy on muuten pakollinen
hankinta kaikille hifismin puremille. pelaavat yhteen. Monikanava maistuu elokuvilla
Hollywoodin kertakäyttöviihteelle ei
juurikaan ole Oripään kotiteatterissa sijaa.
Hyvä sisältö edellyttää myös asiallisia välineitä.
Siten ei tule suurena yllätyksenä, että myös kotiteatteriin on kohdennettu pääomia. Kuulo, naapuri
tai kauniimpi osapuoli . Otoksessa tiivistyy hyvin tuon ajan
henki. Yhteiskunnallista, kantaa ottavaa, älykästä ja epäkohtia
esiin nostavaa. Iloisella
1960-luvulla kaikki kuuntelivat musiikkia. ?Nuorena poikana olin poikakuorossa ja soittelin vähän kitaraa itsekin ja niin edelleen. Siitä sain konkreettisen esimerkin. AR:n levysoitin, Pioneerin
vahvistin ?köyhän miehen Marantzina?, Gradientin
2.1-kaiuttimet, Toshiban nauhuri ja niin edelleen. Takakanavien roolia hoitelevat
Kefin söpöt pienet ovaalit. Vaan riittäisikö herralla paukut myös tuoreeseen diginäkemykseen, noin niin kuin periaatteen
vuoksi. Taatusti lähtee, jos on tarvetta. hifiharrastaja
Musiikin ehdoilla saumattomasti
Musiikin lomassa jutustelemme isännän harrastushistoriasta. Tänään hyvä-ääninen laite on sitä huomennakin. Jopa
niin hyvä, että sen variaatioita on käytetty myös
1
2
muun muassa Wilson Audion tähtitieteellisen kalliissa kaiuttimissa. Kapellimestarina huseeraa Harman Kardonin puhdaslinjainen järkäle. No, aika näyttää, mitä putkispesialistin pajalta
putkahtaa, jos vinoa hymyä ja hiljaisuutta osaan oikein tulkita.
31. Turhia päivityksiä ei settiin tehdä. En edes tohdi kysyä, mitä
mieltä Mikko on monia harrastajia piinaavasta Audiophilia Nervosasta eli uusiutumisen (tai enemmänkin uusimisen) tarpeesta.
Kuin aavistaen kysymättömän kysymykseni, tokaisee Mikko: ?No jaa, kaiuttimet voisi toki vaihtaa tilaisuuden tullen?. Tilaisuus on ollut
omiaan allekirjoittamaan erään lauseen, jota olen
käyttänyt jossakin laitearviossani. Sen sijaan se katselee hyllyn päältä vieraita ja vahvistaa, että tässä talossa mennään musiikintoiston ehdoin.
Kaikesta paistaa läpi, että musiikki määrää suunnan. Silloisen asuinkaupungin paikallislehden kuvaaja oli tuolloin pyytänyt miestä ja pyörää
poseeraamaan. Sen käänteinen diskanttikalotti on kokemusteni valossa hyvälaatuinen. Ilmenee, että monien konsertti- ja
oopperavideoiden lisäksi Mikko omistaa muun muassa Pedro Almodóvarin elokuvatuotannon. Kun uutta
hankitaan, tulee sen istua olemassa olevaan kokonaisuuteen saumattomasti. Tuota ei taida valitettavasti Blu-rayna saada.?
1 Linjaetuvahvistin
ja RIAA. Kun tuo vinyyliprojekti nousee ensin jaloilleen. Useimmalle
vain illuusiota,
mutta
onnelliselle omistajalleen realismia
2 Vetreä Teac
-vahus, nyt jo eläkkeellä.
Pitkäjänteistä kehitystä
Illan jo pimetessä kiitän ja suuntaan auton kohti Lietoa. Matalat taajuudet syötetään valtavalle SVS:n
sylinterisubbarille, jonka reservejä voin vain arvailla. tilanteesta riippuen.
Suuren tv:n edessä majaileva keskikaiutin on sekin Focalin mallistosta. Se ei ole aktiivikäytössä, vaikka kuntonsa
puolesta voisi hyvin ollakin. Se oli erilaista kuin nykyään, se ikään kuin kuului ajan henkeen?, Mikko kertoo ja kohdistaa katseensa sivuseinän
suureen mustavalkokuvaan. Tällä
kerralla sinänsä hieno paketti saa kuitenkin olla
rauhassa.
Kysyn vielä, onko musiikki-dvd-puolella jokin erityinen suosikki. Mikon tapauksessa
varmasti vielä ylihuomennakin.
Vanha kettu, Jarmo Ohvo, ei myöskään hylkää pitkäaikaisia asiakkaitaan. On helppo kuvitella taustalla soivan Steppenwolf ja Born to be wild.
Pyynnöstä saan joitakin menneiden harrastusvuosien tuotemerkkejä paperille. Ajomatka tuntuu lyhyemmältä kuin onkaan, sillä
summailen mielessäni päivän antia. ?Claptonin Crossroads, ehdottomasti. Siinä nuorimies istuu
moottoripyörän selässä ilman kypärää, tukka hulmuten, tyttö takana. Ennen kuin ehdin väliin, tulee jo vastauskin: ?Suurempiin Yankee-malleihin??
Taidetta teatterista
Keskustelemme musiikin lisäksi esittävistä taiteista
laveamminkin. Sitten myöhemmässä vaiheessa muun muassa Acoustat
3+3 -elektrostaatit, joita Mikko muistelee edelleen
lämmöllä.
Joitakin listaan kirjattuja löytyy kuulemma vielä varastoituna. Vaikka kaksikanavaäänen lumoissa en juurikaan pane merkille
tarkkoja malleja, jotakin onnistun bongaamaan.
Suurehko Focal-parivaljakko vastaa pääkanavien äänistä. Historiansa tuntevasta ja sitä arvostavasta
isännästä kielii myös hienokuntoinen Teacin X2000Mkelanauhuri